در دومین قسمت از سری سبک شناسی همراه ما باشید تا به بررسی بازیهای استراتژی همزمان یا Real-time Strategy بپردازیم. این سبک از بازی امروزه توانسته است طرفداران بسیاری را به خود جلب کند و همه ساله مسابقات این رشته از جمله مهمترین مسابقات برگزار شده در ورزشهای_الکترونیک در سرتاسر جهان است.
تعریف و مشخصات سبک استراتژی همزمان
در بازیهای استراتژی همزمان یا Real-time Strategy که به صورت اختصار به RTS شهرت دارند، بازیکنان میتوانند محل نیروها، تجهیزات و نحوه حمله را کنترل کنند. همچنین در این نوع بازیها میتوان در طول روند بازی ساختمانها و واحدهای مختلفی را ساخت. معمولا رابطهای کاربری این نوع بازیها بسیار پیچیدهتر از بازیهای دیگر است به همین دلیل پیروزی در بازیهایی با چنین سبک چندان کار راحتی نیست و در آن بازیکنان به صورت همزمان مسئولیت چندین کار را به عهده دارند. با وجود اینکه بسیاری از بازیهای سبک استراتژی رابطهای کاربری پیچیدهای دارند اما لزوما جز سبک استراتژی همزمان نیستند. از جمله این بازیها میتوان به بازیهای مدیریت شهری نظیر Sim City اشاره کرد.
تاریخچه
در ابتدا بازیهای استراتژیک به شکل RTS توسعه پیدا نمیکردند و در واقع میتوان گفت که بازیهای استراتژی همزمان در سه منطقه بریتانیا، آمریکا و ژاپن به صورت جداگانه توسعه پیدا کرده و سپس به شکل امروزی آن تبدیل شده است. میتوان گفت که بازیهایی چون Utopia و Cytron Masters از جمله پیشگامان این سبک محسوب میشوند. همانطور که عنوان شد رشد و توسعه این ژانر در سه منطقه جغرافیایی با بازیهایی چون Stonkers در سال ۱۹۸۳ در بریتانیا، The Ancient Art of War در سال ۱۹۸۴ در آمریکا و بازی Bokusaka Wars در سال ۱۹۸۳ در ژاپن رخ داد.
برای اولین بار واژه استراتژی همزمان در سال ۱۹۸۲ در مجله BYTE به کار برده شد اما در سال ۱۹۹۲ این سبک از بازی توسط سازنده بازی Dune II بر سر زبانها افتاد و در واقع میتوان گفت که این بازی تثبیت کننده و آغازگر سبک RTS بوده است. این بازی شامل تمام المانها و مکانیزم بازیهای استراتژی امروزی است. یکی از استانداردهای این سبک استفاده از موس برای کنترل بازی است که در بازی Dune II از این استاندارد استفاده شده است. موفقیت بازی Dune II سبب شد تا بازیهای دیگری نیز در این سبک ساخته شوند. از جمله این بازیها میتوان به بازی Warcraft : Orcs and Humans در سال ۱۹۹۴ اشاره کرد که توانست موفقیت چشمگیری را به دست آورد.
البته باید گفت که تغییرات در این ژانر از سال ۱۹۹۵ به کندی صورت گرفته است. شرکتهای توسعه دهنده از این سال رویکردشان را بیشتر معطوف تغییرات جزئی در بازیها و استفاده از المانهای بازیهای موفق کردند اما بازی Total Annihilation برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ المانهای سه بعدی را به بازیهای استراتژی همزمان اضافه کرد. توسعه دهندگان این بازی عنوان کرده بودند که هدفشان حفظ مکانیزم بازی Command & Conquer و تنها نوآوریشان اضافه کردن زمینه سه بعدی به بازی بوده است.
پس از ورود به قرن ۲۱، بازیهای استراتژی همزمان نیز رنگ تازهای به خود گرفتند و سه بعدی شدن تبدیل به یک استاندارد در این ژانر شد. در سالهای ۲۰۰۲ شاهد عرضه بازیهای پرطرفداری چون Warcraft III و Age of Mythology بودیم که با موتور کاملا سه بعدی ساخته شدند. در این سبک همچنین برخی از بازیها توجه خود را به انجام تاکتیکها متمرکز کرده و تاحدی از مدیریت منابع و کنترل واحدها فاصله گرفتند. از جلمه این بازیها میتوان به Company of Heroes و Empire at War در سال ۲۰۰۶ اشاره کرد.
از این ژانر همچنین سبکهای دیگر نظیر MOBA مشتق شدند که امروزه در میان طرفداران ورزشهای الکترونیک محبوب هستند. از جمله این بازیها میتوان به بازیهای بسیار محبوب Dota 2، League of Legends و Heroes of the Storm اشاره کرد.
گیم پلی بازیهای استراتژی همزمان
صفحه نمایش در این گونه بازیها معمولا به دو قسمت تقسیم میشود . قسمتی از نقشه که با نمای ایزومتریک واحدها و ساختمانها را نشان میدهد و قسمتی دیگر که شامل رابط کاربری و قسمتهای کنترلی بازی است. عموماً گیم پلی بازیهای استراتژی همزمان سریع بوده و بازیکن باید واکنشی سریع در برابر دشمن داشته باشد. از اینرو، تاحدی خشونت این چنین بازیها به بازیهای اکشن شبیه است.
در اکثر بازیهای سبک RTS، یکی از اهداف اصلی بازی جمع آوری منابع و در کنار آن مبارزه با حریفان پیش رو است. همچنین بازیکن باید ساختمانهایی را در طول بازی ایجاد کند تا واحدهای دیگر بتوانند با استفاده از آن ساخته شوند. البته انتقاداتی نیز به گیم پلی این سبک ایراد شده است اما طرفداران این ژانر، بازیهای استراتژی همزمان را به دلیل نیاز به سرعت عمل بالا و تصمیم گیری در کمترین زمان لازم دوست دارند.